Wednesday 4 October 2017

World Trading System Och Kina


Världshandelsorganisationen. Att förstå WTO-principerna Principerna för handelssystemet. WTO-avtalen är långa och komplexa eftersom de är rättsliga texter som täcker ett brett spektrum av aktiviteter. De handlar om jordbruk, textilier och kläder, bank, telekommunikation, statliga inköp, industristandarder och produktsäkerhet, livsmedelshygieniska bestämmelser, immateriella rättigheter och mycket mer Men ett antal enkla grundläggande principer löper genom alla dessa dokument. Dessa principer är grunden för det multilaterala handelssystemet. En närmare titt på dessa principer. Klicka på den för att öppna ett föremål Ett träd för sidnavigering öppnas här om du aktiverar JavaScript i din webbläsare.1 Mestbegunstigade nation MFN behandlar andra människor lika. Enligt WTO-avtalen kan länder normalt inte diskriminera mellan sina handelspartner. Ge någon någon speciell fördel, till exempel en lägre tullsats för en av sina produkter och du måste göra samma för alla andra WTO-medlemmar . Denna princip kallas mestbegunstigade nation MFN-behandling se rutan Det är så viktigt att det är den första artikeln i GATT-avtalet om handel med varor MFN är också en prioritet i Allmänna handelsavtalet i tjänsterna GATS artikel 2 och avtalet om handelsrelaterade aspekter av immateriella rättigheter TRIPS Artikel 4, även om principen hanteras något olika i alla avtal Tillsammans omfattar de tre avtalen alla tre huvudområdena för handel som hanteras av WTO. Sommande undantag är tillåtna Till exempel kan länder inrätta ett frihandelsavtal som endast gäller varor som handlas inom gruppen som diskriminerar varor från utsidan eller de kan ge utvecklingsländerna särskild tillgång till sina marknader eller ett land kan skapa hinder för produkter som anses vara handlas orättvist från specifika länder och i tjänster är länder tillåtna, under begränsade omständigheter, att diskriminera men avtalen tillåter endast dessa undantag under strikta villkor Allmänt innebär MFN att varje gång ett land sänker ett handelshinder eller öppnar en marknad måste den göra det för samma varor eller tjänster från alla sina handelspartner, oavsett om de är rika eller fattiga, svaga eller strong.2 Nationell behandling Behandling av utlänningar och lokalbefolkningen lika Importerade och lokalt producerade varor bör behandlas lika minst efter det att utländska varor har kommit in på marknaden. Detsamma bör gälla för utländska och inhemska tjänster samt till utländska och lokala varumärken, upphovsrätt och patent Denna princip om nationell behandling som ger andra samma behandling som ens egna medborgare återfinns också i alla tre WTO-överenskommelserna artikel 3 i GATT artikel 17 i GATS och artikel 3 i TRIPS, men återigen hanteras principen något annorlunda i varje av dessa. Nationell behandling gäller endast när en produkt, tjänst eller objekt av immateriell egendom har gått in på marknaden Därför tar tull på en impo rt är inte ett brott mot nationell behandling, även om lokalt producerade produkter inte belastas med en likvärdig skatt. Få handeln gradvis genom förhandlingar uppifrån. Löshandelsbarriärer är ett av de mest uppenbara sätten att uppmuntra handel. De berörda hindren är tullar eller tullar och åtgärder som importförbud eller kvoter som selektivt begränsar kvantiteter. Andra gånger har även andra problem som byråkrati och växelkurspolitik diskuterats. Sedan GATTs uppbyggnad 1947-48 har det gått åtta omgångar av handelsförhandlingar A nionde rundan under Doha utvecklingsagendan är nu igång. Först fokuserade de på att sänka tullar på importerade varor Som ett resultat av förhandlingarna hade industriländerna i mitten av 1990-talet sjunkit till mindre än 4.But vid 1980-talet hade förhandlingarna utvidgats till att omfatta icke-tariffära handelshinder och till de nya områden som tjänster och immateriella rättigheter. Enande marknader kan vara fördelaktiga, men det kräver också anpassning. WTO-avtalen tillåter länder att gradvis införa förändringar genom en progressiv liberalisering. Utvecklingsländerna ges vanligtvis längre tid för att uppfylla sina skyldigheter. Krediterbarhet genom bindning och öppenhet tillbaka till toppen. Ibland lovar att inte höja Ett handelshinder kan vara lika viktigt som att sänka ett eftersom löftet ger företagen en tydligare bild av sina framtida möjligheter. Med stabilitet och förutsägbarhet uppmuntras investeringar, skapas arbetstillfällen och konsumenterna kan fullt ut njuta av fördelarna med konkurrensval och lägre priser. Den multilaterala Handelssystem är ett försök från regeringarna att göra affärsmiljön stabil och förutsägbar. Uruguayrundan ökade bindningar. Andelar av tullar bundna före och efter 1986-94 samtal. Dessa är tulltaxor, så procentsatser viktas inte i volym eller värde. I WTO, när länderna är överens om att öppna sina marknader för varor eller tjänster, binder de sina åtaganden. För varor är dessa bindningar tak för tulltaxorna. Ibland länder beskattar import till priser som är lägre än de bundna priserna Ofta gäller det i utvecklingsländer I utvecklade länder tenderar de faktiska faktiska avgifterna och de bundna räntorna att vara samma. Ett land kan ändra sina bindningar, men först efter att ha förhandlat med sina handelspartner som kan innebära att de kompenserar dem för handelsförlust En av resultaten från Uruguayrundan av multilaterala handelsförhandlingar var att öka mängden handel under bindande åtaganden se tabell I jordbruket har 100 av produkterna nu bundna taxor Resultatet av alla Detta är en väsentligt högre grad av marknadssäkerhet för handlare och investerare. Systemet försöker förbättra förutsägbarheten och stabiliteten på andra sätt som w ell Ett sätt är att avskräcka från användningen av kvoter och andra åtgärder som används för att fastställa gränser för importmängder som administrerar kvoter kan leda till mer byråkrati och anklagelser om orättvisa spel. En annan är att göra ländernas handelsregler så tydliga och offentligt transparenta som möjligt. Många WTO-avtal kräver att regeringar offentliggör sina policies och praxis offentligt inom landet eller genom att anmäla WTO. Den regelbundna övervakningen av nationella handelspolitiska åtgärder genom mekanismen för övervakning av handelspolitiken utgör ett ytterligare medel för att uppmuntra insyn både nationellt och på multilateral nivå. WTO är ibland beskrivs som en frihandelsinstitution, men det är inte helt korrekt. Systemet tillåter tariffer och, under begränsade omständigheter, andra former av skydd. Det är mer exakt ett system med regler för öppen, rättvis och oavbruten konkurrens. Reglerna om icke-diskriminering MFN och nationell behandling är utformade för att säkra rättvisa handelsvillkor Så är de o n dumpning som exporterar till en lägre kostnad för att få marknadsandelar och subventioner. Problemen är komplexa och reglerna försöker fastställa vad som är rättvist eller orättvist, och hur regeringar kan reagera, i synnerhet genom att ta ut ytterligare importtullar beräknade för att kompensera för skada som orsakats av orättvisa handel. Många av de andra WTO-avtalen syftar till att stödja rättvis konkurrens inom jordbruket, immateriella rättigheter, tjänster, till exempel avtalet om offentlig upphandling ett plurilateralt avtal eftersom det undertecknas av endast några WTO-medlemmar utökar konkurrensreglerna för inköp av tusentals regeringar enheter i många länder och så vidare. Att uppmuntra utveckling och ekonomiska reformer uppifrån. WTO-systemet bidrar till utveckling Å andra sidan behöver utvecklingsländerna flexibilitet i den tid de tar för att genomföra systemavtalet och avtalen själva ärver de tidigare GATT-bestämmelser som tillåter särskilt stöd och handelsmedgivanden för utvecklingsländer tre fjärdedelar av WTO-medlemmar är utvecklingsländer och länder i övergång till marknadsekonomier. Under sju och ett halvt år av Uruguayrundan genomförde över 60 av dessa länder autonomt handelsliberaliseringsprogram. Samtidigt var utvecklingsländer och övergångsekonomier mycket mer aktiva och inflytelserika i Uruguayrundans förhandlingar än i någon tidigare omgång, och de är ännu mer i den nuvarande utvecklingsagendan för Doha. I slutet av Uruguayrundan var utvecklingsländerna beredda att ta på sig de flesta av de skyldigheter som krävs utvecklade länder Men avtalen gav dem övergångsperioder för att anpassa sig till de mer obekanta och kanske svåra WTO-bestämmelserna, särskilt för de fattigaste minst utvecklade länderna. Ett ministerbeslut antaget i slutet av rundan säger att bättre länder bör accelerera genomförande av åtaganden om marknadstillträde på varor som exporteras av de minst utvecklade länderna, och det ser ks ökat tekniskt bistånd för dem På senare tid har utvecklade länder börjat tillåta tullfri och kvotfri import för nästan alla produkter från minst utvecklade länder. Allt detta går WTO och dess medlemmar fortfarande igenom en inlärningsprocess. Nuvarande utvecklingsagenda i Doha omfattar utvecklingsländer oro över de svårigheter de står inför för att genomföra avtalen i Uruguayrundan. Handelssystemet bör vara. Utan diskriminering bör ett land inte diskriminera mellan sina handelspartner och ge dem lika gynnade nationer eller MFN-status och det bör inte diskriminera mellan sina egna och utländska produkter, tjänster eller medborgare som ger dem nationella behandlingar. Frisörbarriärer kommer ner genom förhandlingar. Förutsägbara utländska företag, investerare och regeringar borde vara övertygade om att handelshinder, inklusive tullar och icke-tariffära hinder, inte ska höjas godtyckligt Tullsatser och marknadsåtaganden är bundna i WTO . Mer konkurrenskraftigt motverkar orättvisa metoder som exportsubventioner och dumpningsprodukter till lägre kostnad för att få marknadsandelar. Mer fördelaktiga för mindre utvecklade länder, vilket ger dem mer tid att anpassa sig, större flexibilitet och speciella privilegier. Det låter som en motsägelse. Det föreslår särskild behandling , men i WTO betyder det faktiskt att icke-diskriminering behandlar nästan alla lika. Det här är vad som händer Varje medlem behandlar alla andra medlemmar lika som mest gynnade handelspartner Om ett land förbättrar de fördelar som det ger till en handelspartner, har det att ge samma bästa behandling till alla andra WTO-medlemmar så att de alla fortsätter mest gynnade. Största nationen MFN-status betyder inte alltid lika behandling De första bilaterala MFN-fördragen inrättar exklusiva klubbar bland ett land mest eftertraktade handel partner Under GATT och nu WTO är MFN-klubben inte längre exklusiv. MFN-principen säkerställer att varje land behandlar sitt över 140 medlidande s. Men det finns några undantag. VERDENS HANDELSORGANISATION. Låt mig börja med att säga hur glatt jag ska vara i Kina på en så viktig punkt i förhandlingarna om Kinas inträde i Världshandelsorganisationen. År från och med kommer vi att se på den här gången som en vattendrag i utvecklingen av det globala ekonomiska systemet. Det finns en enkel verklighet som ligger i centrum för våra nuvarande förhandlingar och de verkliga utmaningarna för anpassning vi alla möter verkligheten att Kina redan är en ledande kraft i allt större ömsesidigt beroende global ekonomi Kina behöver alltmer WTO-systemets möjligheter och säkerhet för att uppfylla sin enorma potential för tillväxt och utveckling. WTO behöver i allt högre grad Kina som en full och aktiv medlem för att vara ett verkligt universellt system. Denna verklighet betonas av ren kraft av Kinas uppgång i världen Under det senaste decenniet har produktionen ökat med i genomsnitt 10 procent per år, medan exportvolymen av varor har ökat ännu snabbare, vid en om 15 procent Under två årtionden har värdet av Kinas export av varor expanderat mer än tjugo gånger och uppgick till 151 miljarder US-dollar i fjol. Kina är redan världens femte största handelsmakt och den näst största mottagaren av utländska investeringar. Kinas ekonomi representerar mellan 5 och 10 procent av den globala produktionen beroende på vilken metod som används för att beräkna den nationella produktionen. När Kinas ekonomi expanderar i framtiden, så kommer dess förbindelser med den globala ekonomin Beroende på exportmarknaderna fortsätter att växa snabbt , och inte bara för arbetskrävande produkter som skodon och leksaker, men för de högre teknologiprodukterna och - tjänsterna som är en ökande andel av Kinas produktivitet när den klättrar upp, kommer produktionen stegar också att öka, delvis för att bränna ytterligare industrialisering och modernisering , men också som svar på efterfrågan från konsumenterna. En alltmer växande webb av inåt och utåtriktade investeringar kommer att dra Kina djupare in i det globala finansiella systemet. Det är es beräknat att Kinas modernisering kommer att kräva import av utrustning och teknik på cirka 100 miljarder US-dollar per år och infrastrukturutgifterna under senare hälften av detta årtionde kan uppgå till cirka 250 miljarder amerikanska dollar. Detta gäller inte ökad efterfrågan på energi, mineralresurser, mat och jordbruksimporten, som trots den kinesiska ekonomins storlek och resurser inte kan tillgodoses av den inhemska produktionen ensam. Det grundläggande är att Kina går i centrum för globaliseringsprocessen och både Kina och andra nationer drar nytta av det Vi lever i en värld där teknik, kapital och handel rör sig alltmer fritt där de gamla ekonomiska verktygen har förlorat sin kant och där ekonomisk styrka och säkerhet alltmer beror på ekonomisk öppenhet och integration. Kinas vägen till tillväxt och modernisering är också en väg till ömsesidigt beroende. Denna globaliseringsprocess kommer inte att vända om - den kommer att accelerera över hela världen, ekonomiskt och tekniskt krafter bryter ner väggar, når över gränserna och väver samman en enda världsekonomi. I slutet av 1900-talet uppstår våra nya möjligheter, såväl som våra utmaningar - i handel, ekonomi, i alla aspekter av internationell politik - från världens rörelse närmare varandra, inte längre från varandra. Fördjupning av ömsesidigt beroende är den centrala verkligheten för Kina och för världen. Hantering av ömsesidigt beroende är vårt gemensamma ansvar. Ett viktigt steg för att fullborda detta ömsesidiga beroende är att föra Kina in i det multilaterala handelssystemet Kina s ekonomiska förbindelser med världen är helt enkelt också stor och för genomgripande för att hantera effektivt genom en labyrint av godtyckliga, skiftande och instabila bilaterala avtal. Kinas bästa garanti för sammanhängande och konsekvent internationell handelspolitik finns inom det reglerbaserade multilaterala systemet. Likaså, liksom alla andra länder kan bäst hantera sina växande ekonomiska förbindelser med världen på grundval av rättigheter och ob ligeringar som överenskommits med konsensus och återspeglas i verkställbara regler och discipliner Detta är det enda sättet att motstå bilaterala tryck eller hot mot ensidiga åtgärder. Det är också det enda sättet att upprätthålla och främja inhemska ekonomiska reformer med att veta att Kinas ansträngningar i denna riktning matchas av WTO: s handelspartner, som delar samma skyldigheter enligt WTO-avtalen. WTO: s antagande av bindande förpliktelser avseende importpolitik - skyldigheter som kommer att kräva en anpassning i Kinas handelspolitik och i de flesta fall ekonomiska Omstrukturering Men i sin tur kommer Kina att dra nytta av utvidgningen till alla fördelar som har förhandlats bland de 130 medlemmarna av WTO. Det kommer att ha rätt att exportera sina produkter och tjänster till andra WTO-medlemmars marknader till plikter och åtaganden som förhandlas fram i Uruguayrundan - detta inkluderar tullbindningar som gynnar nästan 100 procent av Kinas export av dammprodukter till utvecklade länder, med nästan hälften av dessa produkter som omfattas av tullfri behandling. Dessa enorma möjligheter till marknadstillträde kommer att stödjas och förstärkas av de två kardinalprinciperna för mest gynnad nation och icke-diskriminering. Ännu viktigare är att Kina kommer att använda sig av ett multilateralt forum för att diskutera handelsproblem med sina WTO-partners och om nödvändigt ett bindande tvistlösningsförfarande om dess rättigheter är försämrade. Den högre säkerhetsnivån kommer att gynna Kina oerhört - uppmuntra ännu större affärsförtroende och locka till sig ännu större investeringsnivåer. Det finns en tredje stor orsak till Kinas deltagande i det multilaterala systemet. Endast inuti systemet kan Kina delta i att skriva handelsreglerna för det 21: a århundradet. Detta kommer att bli en aldrig tidigare skådad uppsättning rättigheter och skyldigheter som förhandlas internationellt av konsensus. Det multilaterala systemets varaktiga kraft är dess kraft att utvecklas ludade Uruguay-rundan i GATT, som då var det mest ambitiösa och omfattande avtalet i det internationella ekonomiska systemets femtioåriga historia. Bara tre år senare har vi gått vidare för att förhandla fram banbrytande överenskommelser för att liberalisera global telekommunikationsindustri och att ta bort tullar på handel med informationsteknologiprodukter - vars sammanlagda värde motsvarar den globala handeln med jordbruk, bilar och textilier på ungefär 1 biljoner dollar, och deras värde når utöver handelssiffror genom att öppna tillgången till kunskap kommunikation och deras teknik öppnar vi tillgång till de viktigaste råvarorna i det nya århundradet. Det kommer att vara av stor betydelse för utvecklingen och konkurrenskraften i alla ekonomier, inte minst Kina s. Det finns alla tecken på att vi också kan avsluta en multilateralt avtal om finansiella tjänster i slutet av det här året - ett annat område där vi handlar in i framtiden och det vill säga inget av WTO-förhandlingar om jordbruk, tjänster och andra sektorer som kommer att återupptas om tre år. En utåtriktad Kina har inte råd att stå på sidlinjen medan andra skriver spelets regler. Ett Kina med växande exportintressen har inte råd att lämnas utan säker och utvidgad tillgång till globala marknader - säkerhet som bara det multilaterala systemet tillhandahåller Och kanske viktigast är att ett Kina som är beroende av teknik och modernisering inte har råd att falla bakom globaliseringens snabba takt - särskilt inom sektorer som informationsteknik, telekommunikation eller finansiella tjänster som kommer att bli de viktigaste byggstenarna i den nya ekonomin. Kinas ekonomiska framgång hittills är direkt kopplad till sina imponerande inhemska reformer, däribland liberalisering av handel och investeringar Kina har redan gynnat de ensidiga tullnedsättningar som erbjuds i samband med anslutningen förhandlingar en studie ger vinsterna på 22 miljarder amerikanska dollar, men det här är inte slutet på t hans väg Ytterligare liberalisering - som genomförs på grundval av WTO-regler och i utbyte mot förmåner från andra WTO-partner - kan visa sig den största stimulansen till Kinas ekonomiska tillväxt och i förlängning en jätte stimulans för världsekonomin. Jag är inte vilket tyder på att anslutningen till WTO är ett enkelt steg Just det motsatta Men många andra länder som redan är medlemmar i WTO delar en jämförbar utvecklingsnivå med Kina De har tecknat sina rättigheter och skyldigheter och har fördelar De övriga kandidatländerna visar också De har gjort samma val. WTO: s attraktion ligger exakt i styrkan och konsekvensen av sina rättigheter och skyldigheter - som vi fortsätter att bredda och fördjupa med den fortsatta expansionen och integrationen av världsekonomin För femtio år sedan var fokus bara på tariffer och andra gränsåtgärder idag WTO-reglerna sträcker sig väl inom gränsen, för att omfatta tekniska standarder, tjänster, immateriella rättigheter, handelsrelaterade investeringar och en mängd andra ekonomiska politiker som en gång ansetts vara hemma för 50 år sedan var nästan alla GATT-medlemmar från den industrialiserade världen med idag 130 WTO-medlemmar, 80% är utvecklingsländer eller övergångsekonomier. Den växande komplexiteten hos regler och mångfald av medlemskap, långt ifrån att försämra WTO, har stärkt den. När vi flyttat till bredare deltagande har vi gjort mer än att lägga till en ny regel här eller en ny medlem där. Vi har skapat ett växande nätverk av sammankopplade intressen och ansvar - ett system som blir allt viktigare för alla våra handelsintressen eftersom den växer starkare. Det är för att Kina s anslutning till WTO kommer att djupt forma den framtida utvecklingen och riktningen av globala ekonomiska relationer som vi måste få processen rätt Kina är för stort och viktigt en ekonomisk aktör - och dess tillträde till WTO kommer att ha alltför stor inverkan på systemet - att kompromissa med dessa förhandlingar. Vi har nyligen sett viktiga tecken på momentum och kreativ flexibilitet som vi nyligen sett i dessa förhandlingar - på svåra områden som handelsrättigheter, icke-diskriminering, icke-tariffära hinder, statshandel, investeringar och immateriella rättigheter där förhandlarna har gjort ganska anmärkningsvärda framsteg, särskilt de senaste månaderna. Ingen av detta framsteg skulle ha varit möjligt utan det viktiga - om tidskrävande - tekniska grundarbetet som alla parter i denna förhandling har lagt under det senaste årtiondet. Men det som verkligen driver denna process framåt är ett gemensamt erkännande av de belöningar som rider på framgång. Syftet är inte att underskatta arbetet framför oss, särskilt när vi närmar oss nästa förhandlingssession som planeras i maj i år. Liksom alla förhandlingar har mycket av det viktiga arbetet - och de tuffaste frågorna - lämnats till slutet. Mitt syfte är istället att uppmana alla berörda att fördubbla sina ansträngningar - och att sträcka sina fantasier - nu när vi kan hävda att vi går in i slutfasen an d Det finns ett brett gemensamt behov av att gå vidare med brådskande angelägenheter. Det finns fortfarande viktiga frågor som rör Kinas anslutningsvillkor till WTO. Det är lika viktigt att det finns bilaterala anslutningsförhandlingar med Kinas stora handelspartner som, som ni vet, är ett kritiskt och väsentligt inslag i alla framgångsrika förhandlingar Återigen bör vi komma ihåg att Kinas position som den 5: e världs exportören förstärker behovet av att den egna marknaden ska vara tillgänglig för andra. Dessa är alla viktiga frågor som måste lösas till allas nöjda innan Kina kan komma in i WTO. Genom Kinas anslutningsprocess har GATTs WTO-sekretariat varit redo att underlätta förhandlingarna och att ge eventuell hjälp som kan behövas på alla möjliga fronter. Jag behöver knappast tillägga att detta åtagande från Sekretariatet står lika fast när vi närmar oss de slutliga stadierna av anslutningsprocessen. Utmaningarna i framtiden förändrar inte den grundläggande verkligheten att nej aspekt av Kinas ekonomiska och handelsrelationer kommer att bli lättare att hantera utanför det multilaterala systemet Tvärtom skulle allting vara svårare, för Kina och dess partner - mer godtyckligt, diskriminerande och kraftbaserat. Ingen kan ha ett sådant scenario. Den internationella debatten om globalisering illustrerar den här sista punkten tydligt Implicitet eller uttryckligen går Kina i centrum för denna debatt. Det är inte så att anslutningsförhandlingarna har varit så långa och så komplexa. Det är underbart att detta enorma land har flyttat så långt in i den globala ekonomin på så kort tid. Väggarna som delade oss faller men vissa ser fortfarande skillnader och skillnader snarare än våra gemensamma intressen Globaliseringen väver världen tillsammans som aldrig tidigare men det är en värld av olika kulturer, olika system och olika utvecklingsnivåer. Oberoende beror på att vi respekterar våra unika kulturer och civilisationer Interdependens också kräver att vi hittar vanliga lösningar på våra gemensamma problem. Bland annat är Kinas stora handelspartners bekymmer om dess bestående handelsöverskott. Likaså måste världen förstå den enorma utmaningen Kina står inför för att omvandla sig till ett modernt och konkurrenskraftigt samhälle - och alla Kina har inte varit ensam i en årtiond på att göra omstruktureringsarbetet. Globaliseringen förpliktar alla nationer, små eller stora, rika eller fattiga, att delta i en kontinuerlig anpassningsförfarande. Mer än någonsin kommer världens problem att vara Kina s problem och Kina s problem kommer att vara världen s. Yet vår värld av dramatiska förändringar är också en värld av dramatiska möjligheter Kinas levnadsstandard har fördubblats under det senaste decenniet och kommer utan tvivel att dubbla och tredubbla igen Nya möjligheter öppnar för kinesiska arbetare och kinesiska entreprenörer Nya val öppnar för kinesiska konsumenter och ut ur denna ekonomiska öppning springs nya hopp jag skulle argumentera, från bevis av den enorma framgången för reformen hittills, att den reella kostnaden skulle ligga i att hålla dörrarna stängda, sakta ner omstruktureringsprocessen och att behålla ineffektiva offentliga strukturer. Vad är sant för Kina är sant för världen Den globala ekonomin kan lätt dubbla med 2020, höja världsomspännande levnadsstandard med nästan två tredjedelar - bland de största framstegen i världshistoria Teknik och kommunikation väver samman en sammanlänkt planet, sprider verktygen för ekonomiska och sociala framsteg och utjämnar det mänskliga tillståndet Och vi bryter ner hindren inte bara mellan ekonomier men mellan människor, vilket ger oss ett gemensamt intresse för välstånd och fred. Vi måste vara tydliga på vad som står på spel Kinas inträde i det globala handelssystemet handlar om mer än handel Det handlar om Kina s framtida r le som världsekonomisk ledare Och det handlar om den framtida riktningen för den globala ekonomin och vårt globala samhälle. Jag började säga att vi är i en vändpunkt i Kina s relationer med världen En av dessa stunder i historien, som kommer men sällan, när de val vi gör formar händelserna i åratal och till och med årtionden. Det kalla kriget landskapet har svepts bort, som om det var ett historiskt jordbävning Nästa epok av globaliseringen har ännu inte tagit form Vi har ett unikt tillfälle - mellan epoker och mellan århundraden - för att lägga grunden till ett nytt slags internationellt system, en som erbjuder den bästa chansen för varaktig världsomspännande välstånd och fred För första gången vi har i vår förståelse möjligheten att skapa ett universellt system baserat på rättigheter och skyldigheter som överenskommits med konsensus och bindande alla dess medlemmar. Jag upprepar - framgångsrik integration av Kina i världsekonomin är nyckeln till många av de internationella utmaningar som vi står inför kommer att behöva kreativitet under de kommande dagarna Vi kommer att behöva lösa Och vi kommer att behöva syn Förändring kommer om vi gillar det eller inte Vi kan antingen engagera det positivt och styra det till positiva ändamål eller ignorera Det är vår fara Valet framför oss är uppenbart. Jag har kommit till Kina, inte som förhandlare, utan som en man med ett intresse - att hjälpa till att bygga ett verkligt globalt handelssystem som kan bära tyngdpunkten av tjugoåriga första århundradet lämnar jag er med budskapet att Kina måste vara en central pelare i detta system - annars riskerar vi att bygga det nya århundradet på grundvalen av ekonomisk instabilitet och en ännu mer osäker fred, jag är övertygad om att Kina kommer att få lika stor synvinkel till denna uppgift. Clinton China Gaming World Trading System. Statssekreterare Hillary Clinton i ett ekonomiskt tal fredag ​​krävde ett jämställdhetsområde i världshandeln medan det beklagade vad hon sa var ansträngningar från Kina att spela det globala handelssystemet till sin fördel Hon appellerade till ett slut på partisansförlamning i Washington över ekonomisk politik. I sitt tal till New York Economic Club sa Clinton att utvecklingen av handel och investeringar skulle bli en större del av USA: s diplomati. Men addre ss, och ett efterföljande frågestund och svar, inkluderade en del av den skarpaste Obama-administrationskritiken hittills över kinesisk handelspolitik. Sekreteraren sade att Kina genom att avsiktligt hålla ner värdet av sin valuta för att öka exporten, har staplat upp den största handelsöverskott i världshistoria till nackdel för inte bara Förenta staterna utan andra stora ekonomier. Det snedvrider inte bara marknaden, det gör inte bara vår export dyrare, det börjar nu också påverka andra länder. Så det är inte USA ensamt att säga att Kina måste balansera den här artificiella avskrivningspolitiken som är bra för sina exportörer, vilket missgynnar sitt eget folk på många sätt, säger hon. Clinton talade med sympatis om lagstiftning som godkänts av senaten tidigare i veckan hotar högre taxor mot Kina om valutobalansen fortsätter. Sekreteraren nekade rädsla av några motståndare till åtgärden, vars öde är osäkert i House of Re presentationer, att det skulle utlösa ett handelskrig. Jag tror inte att det är något fel med att ställa upp och hävda oss själva och jag ser inte det som leder till den slags protektionism som du med rätta varnar från 1930-talet, sade hon Obama-administrationen har sagt om Schumer-propositionen i senaten att Allt som vi skulle göra måste vara förenligt med våra internationella skyldigheter, inklusive WTO-skyldigheter. Men vi vill inte utnyttjas. Clinton sa att hon har konfronterats med de senaste utländska resor med bekymmer av allierade om dödsfallet när det gäller underskottet Washington som orsakade en nära standard på obligationsskulden av den amerikanska regeringen för två månader sedan. Jag tror att vi står stilla i den här debatten här hemma och jag beklagar det djupt, för jag tror inte att vi har tid att bli så gripna i våra egna politiska argument, sa hon. Sekreteraren sa de amerikanska politiska partierna och näringslivet behöver återuppbygga en amerikansk anda och har inte råd att, i hennes ord, förbli förlamad av ideologi och partisanship.

No comments:

Post a Comment